Corné Advocaat, eigenaar van Tegelzetbedrijf C. Advocaat

Voor de 2e ontmoeting van onze razende reporter zijn we neergestreken in de Roerdompstraat15 inSliedrecht. Bij Corné Advocaat van Tegelzetbedrijf C. Advocaat. Corné is geboren op 11 november 1977 aan de Sluisweg in Hardinxveld-Giessendam.

Hij is getrouwd met Jacqueline en samen hebben ze 2 kinderen. Zoon Rens van 7 jaar voetbalt in F7 en dochter Eva van 1 jaar zit nog lekker in de box.

Zoals gezegd is Corné aan de Sluisweg in Hardinxveld-Giessendam geboren en dan is de stap naar het voetbalveld van V.V. Hardinxveld snel gezet. Tot zijn 20e heeft hij er gevoetbald, vanaf de F’jes tot de C’tjes als keeper en vanaf de B als voetballer. B2, A2 en later bij de senioren in het 3e, 4e, 5e en het 6e elftal.

Het voetballen is hem met de paplepel ingegoten door vader Gijs. Deze was tot zijn 18e eveneens lid van V.V. Hardinxveld, maar na een langdurige schorsing door de trainer aldaar (waarom precies is onbekend) koos Gijs Advocaat voor V.V. Sliedrecht. Hier heeft hij 7 jaar bij Zondag 1 zeer verdienstelijk gespeeld.

Tevens is oom Wim natuurlijk ook een bekend figuur binnen onze vereniging.

Voor zijn grote liefde Jacqueline is Corné uiteindelijk in 2000 naar Sliedrecht gekomen.

Net als we aan Corné hebben gevraagd naar het ontstaan van zijn tegelzetbedrijf, mikt zoon Rens met een mooie trap de bal tegen de ruit van de woonkamer, we kunnen een lach uiteraard niet onderdrukken. En zodra de vrouw des huizes achterom komt, ziet zij meteen die prachtige balafdruk op het raam staan (maandag maar weer zemen…).

Hoewel vader Gijs ook altijd tegelzetter is geweest, is Corné niet bij zijn vader in de leer geweest. Na eerst anderhalf jaar te hebben gevaren besloot Corné als 18-jarige bij Van de Minkelis in Giessenburg als tegelzetter aan de slag te gaan. Daar heeft hij het vak geleerd en ook heeft hij er zijn 12½-jarig jubileum gevierd.

Tegelzetten is tegenwoordig een moeilijk vak, zo verteld Corné. Doordat de tegels steeds groter worden en de constructies steeds ingewikkelder, wordt er veel van het vakmanschap gevraagd. Zijn hart gaat uit naar het luxere tegelwerk. Corné houdt niet van standaard- en productietegelwerk. Hij wil graag zijn creativiteit en vakmanschap kwijt in zijn werk.

Corné valt in de categorie “niet lullen, maar poetsen”. Vandaar ook zijn clubliefde voor Feyenoord, waar hij samen met z’n maatje Erik Vet regelmatig naar toe gaat.

Bij het plaatsen van dit stuk heeft Feyenoord inmiddels de kraker tegen Ajax met 4-2 gewonnen.

We nemen afscheid van Corné en wensen hem nog veel succes met zijn tegelzetbedrijf.